Köszöntünk webáruházunkban. Belépés, regisztráció és információ az oldal alján található.
Blog

Dobozbontás – Eduard 1/72 Hurricane Mk I.

2022.03.13 19:30
Dobozbontás – Eduard 1/72 Hurricane Mk I.

A sok-sok „száraz” tanulós anyag után, jöjjön egy makett. A Modellfutár webáruházban több ezer termék közül választhatsz. Néha fel fog tűnni egy-egy dobozbontás, hogy segítsünk nektek a tájékozódásban és a gyártók, makettek jobb megismerésében.

Ehhez viszont látni kell magát a makettet és az évek óta megszerzett tudásunk alapján elmondani, mit is érdemes tudni a makettről, gyártóról. 

Az Eduard cég az egyik olyan makettgyártó, amely nagy népszerűségnek örvend a makettezők körében. Egyrészt nagyon jó kiegészítőket gyárt, amelyekkel még látványosabbá tudjuk tenni makettjeinket, másrészt a repülős vonal magas minőséget képvisel. Maguk tervezik az öntőformákat, maguk gyártják a maketteket és mindezt kiváló minőségben, gyönyörű részletekkel.

A mostani dobozbontás alanya, azonban nem Eduard makett. Néha előfordul, hogy egy-egy más gyártó által készített, jó minőségű, szép makettet az Eduard átvesz és vagy telerakja mindenféle földi jóval, vagy csak a saját kutatási anyagaiból szemezgetve készít el a felségjelzéseket, stb. A közös mindig az, hogy a makettezők által kedvelt készleteket vesz át. Tehát ha Eduard dobozban látunk más gyártók készleteit, megnyugodhatunk. A műanyag keret az Arma Hobby gyártása. 

A Hurricane egy elsődlegesen légtérvédelmi szerepre alkotott repülőgép volt, amely a Royal Air Force (Brit Királyi Légierő) részére készült.

By Cpl Phil Major ABIPP - Wikipedia

 

Tervezése, még a 30-as évek elején kezdődött és 1937-től állt szolgálatba. A gép érdekessége – amelyet makettezőként is figyelembe kell vennünk – hogy vegyes váz szerkezetű gép volt. A sárkányszerkezet tartalmazott fa és acél elemeket. A törzse speciális tűzgátló anyagban „áztatott” vászon volt.

Tehát, ha végig nézzük a makettet és nem találunk szegecsnyomokat – amelyet amúgy az Eduard majdnem minden gépen most már alapból elkészít – akkor annak ez az oka. Így a gép későbbi koszolásánál, koptatásánál is figyelni kell erre. Később ezt természetesen fejlesztették és duralumíniummal fedték le a törzset. Ezért lehetséges az, hogy egyes képeken fémes kopás látszódik a gépeken. Ennek utána kell járni, melyik gép milyen anyaggal volt borítva. (Google)

A Hurricane egy igazi igásló volt, bár már a második világháború elejére elavult az új német vadászokkal szemben. Így leginkább bombázók ellen küldték, hajókat zargattak a csatornán, de a háború első éveiben meghatározó szerepe volt a légtérvédelemnek.

A gép egyszerűsége miatt, az Angliába érkező „külföldiek” elsősorban ezeket a gépeket kapták meg. Főleg a lengyel és cseh századok azok, akik ismertek. Sajnálatos módon a Brit Birodalom – hmmm hogy is mondjam szépen … előítélettel viselkedett a „keleti” repülősökkel szemben. Valamennyi alapja nyilván volt ennek is, de azért a pilóták állták a sarat és annak ellenére több légi győzelmet értek el a Hurricane-ekkel, hogy a modernebb német vadászok minden tekintettben jobbak voltak.

 

De nézzük akkor a készletet.

 

Az Eduard még nem adott ki Hurricane makettet, így mikor belengették, sokáig ment a találgatás, hogy vajon saját készlet lesz-e vagy átvétel.

Ahogy látjuk ez bizony egy átvétel lett. Reméljük kiadják saját szerszámosban is, mondjuk 1:48 méretarányban. Bár ott az Airfix készlete, ami több mint jó, mégis egy Eduard 48-as készlet … De szép is lenne.

Szóval a doboz a már szépen-lassan megszokott arany-fekete színben pompázik. Alig egy-két éve váltott erre a dizájnra a cég.

A dobozgrafika megint az a fajta, amit egészen egyszerűen imádni lehet csak. 

 

Az aránylag nagy dobozban egyetlen egy szürke keret lötyög – szépen becsomagolva, fotómaratással, Eduard matricalappal, maszkolóval és az összeállítási útmutatóval.

Maga az összerakási útmutató pont olyan, mint a többi az Eduardnál. Egyértelmű, részletes. Jelölik a fotómaratott alkatrészek helyét, nincs nagy matek a dologban.

 

Hat festési opciót adtak nekünk, amelyek közül a legutolsó egy igazi kuriózum – báááár … nah de nézzük a többit.

Bár a festési útmutatóban a Gunze és Mr Paint festékeit mutatja a készlet, most (és valószínűleg később is) a sztenderd „hivatalos” színeket mondjuk meg, hogy akinek nem tetszik a gyártó álltal ajánlott színpaletta, festék fajta/márka, megtalálja az általa favorizált festékgyártó színei között.

A többi festés a sztenderd RAF, háború elei álcaminta.

A gép felső része

BS 241 – Dark Green
BS 450 – Dark Erath

A gép alja:

BS 210 – Sky Type S

A kabinbelső:

BS 283 – RAF Interior Green

Forrás: Eduard

Forrás: Eduard

Forrás: Eduard

Forrás: Eduard

Természetesen emléket állítottak a lengyel pilótáknak is.

Forrás: Eduard

És itt ez a szépség. Egy kék gép.

Forrás: Eduard

Ennek a sztorija érdekes. Akadémiai viták mennek erről a jelenségről. A gép Máltán állomásozott és mint tudjuk az egy sziget. Bár a legtöbb gép sivatagi festéssel került oda – hiszen Máltáról indultak az Észak-Afrikai hadszíntérre a gépek, mégis egy idő után a pilóták rájöttek, hogy bizony a kék tenger felett a sárga-barna, zöld-barna festés világít, mint egy reflektor az éjszakában.

Így – a legenda szerint – egy brit térképésszel kitalálták, hogy egy kékes árnyalat sokkal jobban elrejti a gépeket a tenger felett.

Namost jelenleg is „ölik” egymást a brit repülés szerelmesi a világon, hogy ez most tényleg így volt, ha így volt, akkor miért lett így és ha már így lett, milyen színű volt az a bizonyos kék.

Szóval fogadjuk el a makettgyártó szín ajánlását, de egy picit nem nejünk el amellett a tény mellett, hogy abban viszont mindenki – na jó, nagyobb részük – a szakértők közül egyetért, hogy nem lett teljesen eltakarva az eredeti RAF festés. Hanem inkább csak át lett mázolva, és az alatta lévő minták, színek átütnek.

Nos a töriórának vége, kedves makettező, rajtad áll mit hiszel el, mit készítesz.

 

A műanyag maga elég kemény, ami – még ha nem is tudjuk, hogy nem Eduard készlet – rögtön elárulja nekünk, hogy más a gyártó. Ugyanis az Eduard műanyagjai elég puhák.

 

 

Pár helyen találkoztam némi sorjával, de semmi olyan bonyolult dolog nincs amit nem lehetne megoldani egy éles szike, vagy csiszolóeszközök segítségével.

 

 

A függőleges vezérsík rögzítési módja nagyon érdekes. Természetesen a végső konklúziót csak az építéskor tudjuk levonni, de egyszerűbbnek tűnik, illetve sokkal jobban pozícionálhatónak.

 

 

A panelvonalak szépen kivehetők és élesek. Talán – de csak talán – egy kicsit vastagabbak, mint amit a méretarány megkövetel.

 

 

 

A részletekkel nincs probléma, főleg mert kapunk fotómaratást is a makettünk mellé.

 

 

 

Az első „leptin” a belső részek (elsősorban a kabinról van szó) feljavításához használatos alkatrészek vannak. Ezek színezett maratás, ami jó lehet, hiszen az embernek ezeket nem kell lefesteni. Na jó … nem mindegyiket.

 

 

A másodikon általánosabb kiosztás található, amellyel külső-belső részeket tudunk szebbé varázsolni.

 

 

 

Az átlátszó alkatrész nem torzít, bár talán egy kicsit vastag.

 

 

 

A készletben lévő maszkoló segítségével könnyebben festhetjük meg a kabintetőt.

 

 

 

A matricák élesek, jók a nyomatok. Kevés hordozófelülettel rendelkeznek, mondhatni, szokásos Eduard minőség.

 

 

Kapunk pár stencilt is, csak hogy igazán jó legyen.

 

 

Összességében;

Egy nagyon szép makettet kapunk. Igazából magát a makettet „ajándékba” kapjuk a rengeteg Eduard kiegészítő mellé.

A sztenderd festések mellé odatett kék színű „kamó”, egy izgalmas alternatívát ad a makettezőknek.

Az építése nem bonyolult, de a fotómaratások miatt oda kell figyelni, ezért első makettnek nem a legjobb (ugye itt leírtuk milyen makettek lehetnek jó választások a kezdőknek). Természetesen kezdhetsz ezzel, ha tetszik a készlet, csak legyél nagyon türelmes. 

 

A makettet itt tudod megrendelni.

Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért,kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.