Köszöntünk webáruházunkban. Belépés, regisztráció és információ az oldal alján található.
Blog

Amikor nem építeni akarunk, csak gyűjteni

2022.08.29 18:50
Amikor nem építeni akarunk, csak gyűjteni

Van az úgy, hogy az ember nem rendelkezik megfelelő kézügyességgel, vagy megfelelő mennyiségű idővel a hobbija űzéséhez. (Felhívás! Aki tudja, hogyan lehet minél több időt szakítani a hobbira, szóljon). Ilyenkor kerülhetnek előtérbe az előre elkészített, gyűjthető modellek, makettek. Elsősorban a gépkocsik kedvelőinek kedvez a piac, de láttam már nagyon komoly kombájnt is.

Jómagam nagyon szeretem az autókat nézegetni, de makettben eddig még nem vitt rá a lélek, hogy elkészítsek egyet. Nagyon precízen, nagyon pontosan kell építeni, illetve az a tükörfény, amit adott esetben a polgárisok tudnak elkészíteni, az bizony művészet.

Illetve nekem kedvencem az Audi A6 Kombi All-road a 2010-es évek közepe tájáról. Fene az ízlésem … És hát valljuk be, makettben nem nagyon lehet hozzájutni. Amiről tudok, az kis szériás gyantakészlet, valahol a Távol-Keleten készül és közel 70.000 forintos árral szalad (plusz vámáfa). Persze RS6-os modellel tele van a webshop, meg régebbi A6-okkal is.

Na, csak találtam. De ezt is legszívesebben átfesteném. Mondjuk nem lehetetlen az a megoldás sem, de ebben vannak nálam sokkal expertebbek is.

 

Így nagyon sokszor nézegetem én is a Modellfutár kínálatában megtalálható, előre elkészített, festett, matricázott úgynevezett gyűjtemény autókat.

De ahogy megnézzük igen nagy a szórás az árakban. Ahogy szedegettem össze az információkat ezekről a darabokról, úgy lett világos, miért is ilyen nagy ez a különbség.

Alapvetően két „kasztra” oszthatók ezek a modellek, makettek és már ez is meghatározza az árukat. Természetesen ezeken a kasztokon belül is vannak jobb és gyengébb minőségű/kidolgozású autók, motorok, stb.

Az egyik a fém modellek. Ezek jellemzően die-cast néven futó, három fémes ötvözetből készült öntvényt takarnak. Ezek a fémek a cink, alumínium és a réz.    

A másik pedig a műgyanta alapú öntvény.

Ha hirtelen meg akarod különböztetni őket, akkor általában a fém autókhoz nem jár talapzat.

Nyílván ez egy kb vallási vitának megfelelő elhivatottság, hogy ki melyiket választja, szereti, favorizálja.

Ahogy fentebb említettük mindkét fajta típusnak vannak jobban és kevésbé kidolgozott példányai, bár nagy általánosságban a műgyanta sokkal precízebb öntési folyamatot – bocsánat, öntési formát – enged meg, hiszen itt is, mint a makettek kiegészítőinél, a műgyantát szilikon formában öntik. A szilikon pedig olyan fajta, hogy megszilárdulása előtt minden kis résbe, bugyorba, vonalba belefolyik. Így, ha a mesterdarab nagyon részletes, akkor a szilikonforma is az lesz. És hát ugye a gyantának is az a tulajdonsága, hogy minden apró kis résbe belefolyik, így az elkészült modell is ugyanolyan részletes lesz, mint a mesterdarab.  

A minták elkészítése – akár fém öntőforma, akár szilikon – sok esetben az adott márka gyártójával együttműködésben készül. Manapság a modellgyártók, megkapják a CAD file-okat – vagy amiben éppen dolgoznak – és a saját igényeikhez igazítják őket. Régebben azért az öntőformák alapját – ugyanúgy, mint a maketteknél – kézzel faragták. Szó szerint.

Némely esetben az alapfestés után a dekorációt kézzel készítik el, amely szintén emelni tudja az árakat.

Továbbá az is meghatározó tényező, hogy mekkora a széria gyártása? Ha csak pár száz-ezer darabról van szó, akkor „gazdaságosabb” a műgyantát használni, míg a több ezer darabos tételeknél kedvezőbb a die-cast.

 

Illetve rengeteg olyan – nagyrészt hétköznapi csoda – is beleszámít az árba, amelyre nem is gondoltunk. Pl tampon nyomott-e a modellen a festés, vagy matricázott, milyen egyéb anyagokat használtak a gyártáskor, stb

Némely esetben ugyan azt a modellt kiadják műgyantában IS és fémben IS, és más-más méretarányban IS.

És itt már jelentkezik egy újabb faktor, a gyűjtői.

A példának kedvéért nézzük meg ezt a Minichamps 2022-es Alpha Taurit. Az 1:43-as mérethez képest elég masszív az ára.

De

1; Műgyanta (kis szériás)
2; részletgazdag (mivel ugye műgyanta)
3; Limitált kiadás (összesen 150 darab készült el)

És ha ezeket összeadjuk máris érthető az ár.

 

És hát ugye a gyűjtői faktort emeli az is, hogy mikor a kiadás, mennyi készült belőle, mennyi elérhető a piacon, stb stb.

Mivel nagyon limitált a kiadása így befektetésnek is nagyon jó. Egyes modellek 1 -2 év múlva akár már a dupláját is érhetik, mivel nincsenek kereskedelmi forgalomban és mivel kisszériás kiadások, nagyon nagy valószínűséggel nem is lesznek többször kiadva. 

Nagyon sokrétű és színes világot mutat nekünk ez a témakör. Külön hobbi.

Mivel rengeteg gyártó terméke található a Modellfutár kínálatában, így rengeteg a lehetőség, minőség. Ha nem vagy biztos a választásodban, munkatársaink készséggel állnak a rendelkezésedre, az oldalon megadott elérhetőségeken.

 

Addig is míg kiválasztod a kedvenc járgányodat, kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.

Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.