Köszöntünk webáruházunkban. Belépés, regisztráció és információ az oldal alján található.
Blog

Az airbrush működése

2023.12.18 22:06
Az airbrush működése

Valahogy mindenki olyan nagy varázslásnak tartja az airbrusht, hogy teljesen elfelejtik, hogy az csak egy szerszám, egy eszköz. Mindenki csodát vár és persze az első használtakkor fröcsög, köpköd, szétfolyik, nem jön ki a festék, meg ilyenek. De van egy jó hírem! Ugyanúgy, ahogy bármely szerszám, eszköz, gép, mesterien kezelhető megfelelő gyakorlással. Az airbrush is menni fog. Megmutatom hogyan.

 

Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni! Sikerült elsőre az Y forduló? Általában nem. Tíz, húsz alkalom után már elég pontosan ment, nem? Most már gondolkodás nélkül meg tudod csinálni. Vagy a párhuzamos parkolás? Ugye.

A szórópisztollyal is pontosan ugyan ez a helyzet. Megmutatom neked, hogy és mitől működik, illetve egy gyakorlat sort is összeállítottam. Ne feledd, ezek ALAPOK! Ahogy, hogy ténylegesen mesterien bánj a festékszóróval, rengeteg gyakorlásra, képzésre és nyitott elmére van szükséged.

Csak egy példa. Ez bizony airbrush-al készült.

Dance – The Moon. Forrás: Harder and Steenbeck - ; Alkotó: Sandi Baker

De nyugodj meg, ahhoz, hogy egy makettet szépen elkészíts nincs szükséged grafikusi, vagy festői tudásra. Bár azért a színelmélet alapjaival illik tisztában lenni. Szóval csak annyi a dolgod, hogy

1; Meg kell érteni az alapvető működést
2; Gyakorolni kell vele. Sokat. 

Ebben az írásban és az ezt következőben, mindkettőre kínálok megoldást, sőt még egy videót is csatoltam a végére. Úgy ahogy eddig is, most is kérlek, olvasd el a cikket, mert rengeteg alapvető információt tartalmaz, amit a videó nem. És hogy miért nem a videóban mondom el? Ennek ezer egy oka van, de az alap tézis, hogy ahány perces egy videó annyiszor egy óra elkészíteni, narráció nélkül. A narráció még egyszer annyi idő.

A többi ezer okot el sem mesélem már. A videóban szereplő Fine-Art airbrush vadi újan nemrég került hozzám. Eddig lefújtam vele egy alapot és ennyi. Tehát itt az ideje, hogy gyakoroljak vele.

 

Értsük meg, hogyan működik az airbrush.

Az előző írásainkban kitértünk magára az airbrushra, annak kiválasztására és az egyéb szükséges kiegészítők közül a legfontosabbakra.

Most nézzük meg, HOGYAN működik a festékszóró. Bár korábban bemutattunk nektek több fajta-féle festékszórót, most elsősorban a gravity feed, dual action festékszórót vesszük alapul, hiszen 90%-ban egy ilyen eszköz lesz az, amit először megveszel.

Ismételjük át mit is jelent ez.

Gravity feed – szó szerinti fordításban gravitációs táplálás. Ilyenkor az eszköz felső részen található egy tartály, amelybe a festéket kell tölteni. Ez a tartály nem 90 fokot zár be az eszközzel, hanem enyhén döntött. Ha kívülről nem is látszik, ha belenézel, látod, hogy az alján a nyílás, amelyen a tű keresztül megy és amerre a festék távozik, picit előrébb van és általában lejjebb is, még ha szemre nem is látszik.

Ebben az esetben a gravitáció segíti a festéket áramlani lefele a tű irányába. Roppant egyszerű a dolog. Amellett, hogy nem kell egy bonyolultabb szelep rendszer ide, sokkal kevesebb levegő mennyiségre lesz szükséged, amikor fújni akarsz a festékszóróval.

Dual-Action Airbrush: (DAA) a kioldó billentyű KÉT (double) műveletet (action) szabályoz. Az egyik mozzanat a billentyű lenyomása. Ezzel elindul a levegő áramlása a szelep (valve) felől, majd a billentyű hátra húzásakor a tű (needle) is hátrafele mozdul és utat enged a tartályban (cap) lévő festéknek. Így kellő gyakorlással kontrolálni tudod mind a festék (mennyire húzod hátra a billentyűt), mind a levegő mennyiségét (mennyire nyomod le a billentyűt).

Fontos megjegyezni, hogy minden festékszórónak van egyedi viselkedése, mint ahogy a festékeknek is. Tehát minden adat, infó amit itt találsz csak iránymutatás, hiszen azonos paraméterekkel rendelkező két különböző festékszóró viselkedhet teljesen másként. Ahogy már mondtam, én csak az utat tudom megmutatni, de neked kell végigmenni rajta. Ami igazából sok-sok gyakorlás. És még egy kis gyakorlás.

A festékszórók, alapjaikban egyformán működnek.

A nyomás alatt lévő levegő, a szelepen keresztül érkezik a kompresszorból. A kioldó billentyű lenyomásával a szelepből a festékszórón belül kialakított csatornán eljut a festékszóró fejébe.

 

A kioldó billentyű hátra húzásával elindul a festék a tartályból a tű mentén.

 

 

És a fejből kiáramló levegő (a fúvóka/dűzni mellett!!!) egy szűkületből érkezik, és ahogy hirtelen kitágul, egy alacsony nyomású közeget hoz létre, közvetlenül a tű környékén, a fúvóka előtt. Ez az alacsony nyomású rész, szó szerint kihúzza a festéket a hátrahúzott tű felületéről. Hogy miért? Mert a tű normál (légköri) nyomás alatt van. És ahogy a sci-fi filmekbe is látjuk, amikor az Alien kirepül a Narcissus – ból, a Nostromo mentőhajójából, a magasabb nyomású levegő, az alacsony nyomású térség fele áramlik. A tű végén az áramló levegő elporlasztja a festéket és ugyan az a levegő áram, a felületre juttatja azt.

Bár varázslásnak tűnik, nem az. Valószínűleg soha az életedbe nem fogsz így gondolkodni a festékszóródról, mégis azt javaslom, hogy figyelmesen olvad el ezeket a sorokat, mert ha megérted magát a folyamatot – vagy legalább is előtted van mindig – akkor a festékszóróknál fellépő hibák elhárítása sokkal könnyebb és érthetőbb lesz.

 

Hurrá fújhatunk!

FIGYELEM! A videókban az újonnan vásárolt Fine-Art festékszórót használom, mert ilyennel még nem fújtam. Illetve de, az alapkészítős videóban, de az annyi volt, amit láttatok, nem több. Szóval rám fér a gyakorlás.

A hígítás és a nyomás beállítása

Ez egy igen kardinális kérdés. Ez most egy általános leírás lesz, ezzel biztos nem lősz mellé.

A hígítás és a nyomás kérdése függ a tű/dűzni átmérőjétől is. Mivel most az alapokról beszélünk, így egy alap szín felfestését tartom szem előtt. Nincs varázslás, nincs művészkedés, felfújjunk egy fedőszínt.

Ebben az esetben 0.2-es vagy 0.3 –as dűzni szoktunk használni. Persze lehet eltérés, de azért ez az alap.

Ilyenkor a festéket a hígítóval 50-50%-os arányban keverjük. A nyomást a kompresszoron 18 PSI vagy 1.5 BAR nyomásra állítjuk. És megy a festés. Jeee!

Azonban ahogy egyre tapasztaltabb leszel, előbb utóbb rá fogsz jönni a helyes és pontos hígításra. A varázslásoknál és a művészkedésnél majd másképp kell hígítani és nyomást beállítani, de ahogy végig olvasod ezt a cikket, megnézed a videót, rá fogsz jönni, hogy az elején ennyivel is simán meg tudod oldani a makett festését.

Amennyiben lehetséges NE a festéktartályba keverjétek a festéket. Nem túl hasznos, ha egy pici beszáradt festékdarab bekerül a rendszerbe, akár az ecsetről, akár a festék tubusból. Jellemzően akril festéknél ez előfordulhat. Ha egy kis tálkában kevered ki a festéket, rögtön észreveszed, ha van benne valami nem odaillő dolog, még mielőtt eltömíti a festékszórót.

Ebben a kis tálkában tudjuk tesztelni a hígításunkat is. Ha felkensz a tálka vagy pohár oldalára egy kis festéket és az gyorsan leszalad az oldalán, akkor a festékünk túl híg. Ha a tálka vagy pohár oldalán a festékünk nagyon lassan csordogál lefele, akkor nincs rendesen hígítva. Az a jó, amikor nem folyik gyorsan és nem is cammog. És egy idő után nektek is menni fog felismerni melyik a jó hígítás.

Én nem szoktam fullra tölteni a festéktartályt, de ez mindenkinek a saját ízlése.

Az airbrush tartása

Általában mindenkinek kézre áll azonnal a festékszóró, nagy varázslás nincs benne. Egy a lényeg, hogy stabilan fogd. Na, ez nem azt jelenti, hogy rámarkolsz, mint hegymászó a kötélre, zuhanás közben, hanem úgy fogod meg, hogy stabilan üljön a kezedben. Figyelj arra, hogy a levegő kábel ne legyen útban. Ezt akár rá is tekerheted a csuklódra, ha olyan a kedved. Nagyon sokan egy kézzel tartják az airbrusht. Tegyél magadnak egy szívességet és próbáld ki milyen, amikor két kézzel használod. Alapvetően ez akkor fog majd jól jönni, amikor precízebben kell dolgoznod. Vékonyabb vonalaknál, stb.

 

A kioldó billentyű kezelése

Ez adja meg a sava-borsát az egész airbrush mizériának. Igen, ismerni kell az eszközt, jól kell hígítani, stb stb stb, de alapvetően az eszköz kezelése az, ami meghatározza a sikerünket, vagy kudarcunkat.

A kétfunkciós (dual-action) szerkezetek nagyon finom munkát is lehetővé tesznek, ha eleget gyakoroltunk. Ehhez azonban a következő skillekre lesz szükség.

Még mielőtt nekiállunk egy nagyon fontos szabályszerűség.

Akkor lesz a legkevesebb problémánk, ha a következő képen használjuk a kioldó billentyűt. Az alap működés;

  • lenyomjuk – ekkor megindul a levegő. Egyes modelleknél – szinte a legtöbbnél – a levegő mennyiségét is tudjuk szabályozni azzal, mennyire nyomjuk le a billentyűt. Minél jobban lenyomjuk, annál több levegő érkezik,
  • hátra húzzuk – megindul a festék. Minél jobban hátra húzzuk a kart, annál több festék indul el. Így a kar mozgatásával tudjuk szabályozni a festék mennyiséget. A legtöbb esetben nem kell teljesen hátra húzni, hogy a megfelelő mennyiségű festék érkezzen. Idővel ráérezel.

Majd amikor nem akarunk már többet fújni, akkor nem csak egyszerűen elengedjük a billentyűt, hanem először megszüntetjük a festék áramlást és csak utána a levegő áramlást.

Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy amikor befejeztük a festést, a billentyűt továbbra is lenyomva tartjuk, de előre engedjük. Majd pár pillanattal később elengedjük.

Ezzel a metódussal megelőzhetjük azt, hogy a következő fújáskor a festékszóró köpjön egyet. Borzalmasan idegesítő, amikor egy paca kerül a felületre, bár ez is kiküszöbölhető, ha a későbbiekben leírt módon kezded el a festést.

Ugyanis amikor csak úgy, egyszerűen elengeded a festékszóró pisztoly kioldó billentyűjét, a tűn lévő festék nem porlad szét, ottmarad.

Így a köpködés mellett, még azzal is számolhatunk, hogy marad egy kis festék, amely előbb utóbb eldugítja a dűznit/fúvókát.

Amit fentebb leírtam, az szerintem nagyon fontos. Szerintem.

Ezt a gyakorlatot, akár „szárazon” is csinálhatod. A lényeg, hogy üldögélsz a kedvenc sorozatod előtt, kezedben a festékszóró és folyamatosan csinálod. Billentyű le, billentyű hátra, billentyű előre, billentyű fel. Ezzel úgynevezett izommemóriát építesz, amely megadja neked azt a lehetőséget, hogy gondolkodás nélkül tedd a dolgod amikor kell. Mert az izmaidban benne lesz a mozdulat, emlékezni fognak erre. Hidd el.

A videóban tökéletesen szemléltetem. 

Amit még a kioldó billentyű kezeléséhez hozzá tudunk rendelni az még a következő, bár ez inkább már a precízebb fújásokhoz van datálva.

Meg kell találni az airbrush „fogás-pontját”. Azt a pontot, ahol a festékszóró ellátja a funkcióját, tehát szórja a festéket.

A festékszórót, kb 2-3 cm-re tartjuk a felülettől. Lenyomva a billentyűt elindítjuk a levegő áramlását. Majd óvatosan addig húzzuk hátra a billentyűt, ameddig a felületen meg nem jelenik az első festék pont. Ezt a kioldási – fogási – pontot meg kell tanulni. Érezni kell, tudni, mikor kezd el működni az eszköz. Később, amikor már precízebb fújásokat követünk el, akkor ez nagyon jól fog jönni.

Ha a fenti metódusokat begyakorlod, akkor nagy meglepetés nem érhet.

 

A távolság, szóráskép

Az előbb a fogási pont – vagy kioldási pont – leírásában már meghatároztam egy távolságot. Az nem jó! Legalább is normál, fedő festésre nem jó. Amikor majd már művészkedünk meg varázslunk, akkor lehet játszani – és kell is – a távolsággal, de most még csak fedő festést készítünk.

Általánosságban azt lehet elmondani, hogy a megfelelő távolság olyan 10-15 centiméter a felülettől. De ez is függ a nyomástól, hígítástól, dűznimérettől, festéktől, festékszórótól. Ezt onnan látod, hogy a kifújt festék „egyben” van, nem pöttyös, nem folyik szét. Ez hívjuk szórásképnek. Ne feledjük, hogy ez most az alapokról szól, még nincs varázslás.

Honnan tudod, hogy nem jó a távolság? Először is, ha túl közel vagy, akkor jön a paca. A paca pont olyan, mint a rajzfilmben. Az, hogy közel vagy a felülethez, azt eredményezi, hogy a nyomás alatt lévő levegő nem éri el az optimális szintet és sokkal erősebben érkezik a felületre mint kéne. Így szépen szétfújja a festéket.

Ha viszont nagyon pöttyszerű a festés, nem egybefüggő, neadja ég még „porzik” is, azt jelenti, hogy messze vagy a felülettől. Ez a porozás dolgot úgy kell elképzelni, hogy mikor felfújod a felületre, akkor a festés úgy néz ki, mint ha egy marék port is odaszórtak volna. Rücskös (nem narancsbőrös – majd beszélünk róla), hanem tapintásra olyan mint a smirgli. Ilyenkor már a levegőben megszárad a festék és száraz állapotában éri el a felszínt.

Ne felejtsük el, hogy az áramló levegőnek szárító hatása is van.

Amit még mindenképpen ide kell vennünk, az a szög. Mármint, hogy milyen szögben tartjuk az airbrusht. Ez aránylag egyszerű, mégis bonyolult egy picit. Az alap tézis, hogy olyan 45 fokban tartjuk a festékszórót. Persze ez változhat, ha később varázslunk is egy kicsit. A legtöbben úgy is a már megszokotthoz fogtok viszonyulni. Ez pedig nem más, mint a ceruza/toll tartása. És ez így jó is. Arra figyelj, hogy ne tartsd, túl alacsony szögben, vagy túl meredeken a festékszórót.

A következő cikkben és videóban szemléletesen meg is ismerjük ezeket a hibákat. 

 

Az airbrsuh vezetése, avagy a festés

A legalapvetőbb hiba, amikor a fedőfestést létre akarjuk hozni, hogy a felület felett kezdünk fújni. Sok mérgelődéstől megkímél benneteket az a metódus, hogy már a felület előtt elindítjuk a festéket és csak akkor engedjük el, ha a felületről már lejöttünk. Természetesen ez csak a nagyobb felületeknél, festéseknél érvényes. Amikor precízen fújunk, ezt nem tudjuk megtenni, de egyelőre tessék ezt a módszert begyakorolni. A videóban ezt szépen szemléltetem.

Festék váltás, tisztítás

Festék típustól függően ez lehet egyszerű vagy bonyolult. Akril rendszerű festékeknél – ez most mindegy, hogy poliutherén alapú (Vallejo, MIG, AK), vagy alkohol alapú (Gunze, Tamiya) – aránylag gyorsan, a szórópisztoly megbontása nélkül lehet festéket váltani. A lényeg, hogy rendesen átmossuk tisztító folyadékkal, és a tartályból kitöröljük a maradék festéket.

Természetesen ennek van hátránya is, de minél többet gyakorolsz, annál jobban fog menni és megismered a festéked és a festékszóród viselkedését.

Én azt tanácsolom, hogy az elején egy részleges szétszereléssel egybekötött pucolást ejtsünk meg.

A kövektező írásban és videóban ezt lépésről lépésre megmutatom.

Amikor viszont kötelező a részleges szétszerelés, az a lakk és az alapozó használata után azonnal! Ha nem teszed meg és hagyod beszáradni a festékszóróba az anyagot, akkor jól kitolsz magaddal. Természetesen a beszáradt festékszórót is ki lehet pucolni, csak pontosan ötször annyi ideig fog tartani. És az bosszantó, amikor a drága, makettezésre szánt szabadidőnket arra kell elpocsékolni, hogy órákig festékszórót pucolunk.

Tehát javaslom, hogy minden egyes festés befejezésekor, legalább részlegesen pucold meg a festékszórót. 

És akkor lássuk a videót, amely képi anyaggal támasztja alá a fent leírtakat. 

 

A következő írásban és videóban végig vesszük a lehetséges hibákat, azok elhárításának módjait, valamint egy gyakorló feladatlapot is összeeszkábálunk, amin a festékszóró kezelésének finomságait is kitapasztalhatod. 

Addig is kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.

Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.